vrijdag 13 september 2013

Even wat anders maken

Hoi allemaal,

Tja er wil hier ook wel is wat anders gegeten worden dan oven gerechten.
Dus heb ik zelf loempia's gemaakt.

Simpel, lekker en redelijk snel klaar.

Je neemt groente die je wil.
Kip, ham of ander vlees (of geen vlees). Net wat je lekker vind.
En natuurlijk deeg, ik nam filodeeg...

De groente heb ik eerst geblancheerd... (heel kort koken zodat het toch gaar is...) in groentebouillon.
Daarna afspoelen onder de koude kraan en ze even laten drogen.

Daarna de vellen filodeeg neerleggen met de punt naar je toe.
Hier wat groente en ham (dit heb ik genomen) er op leggen.
De zijkanten naar binnen vouwen.
Dan de punt die naar je toe ligt erover heen doen en dan oprollen.

Voordat je gaat oprollen.... eerst de zijkanten van de filodeeg insmeren met een geklutst eitje zodat het blijft "plakken". En daarna heel voorzichtig zijn met oprollen.... want de vellen zijn mega dun.

Ik had 4 loempia's uiteindelijk.

Deze heb ik gebakken in een pan met een laagje van 1 a 2 cm zonnebloemolie.
Mooi bruin laten bakken aan beide zijden.
Wat chillisaus erbij, of iets anders of niks.... net wat je lekker vind.

En smullen maar.


We hebben heerlijk genoten en dit doen we binnenkort weer.

Groetjes van mij
Christien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten